Dag 10 = Stock Island - Miami

3 februari 2018 - Miami, Florida, Verenigde Staten

Vandaag rijden we vanaf Stock Island, over The Florida Keys, naar onze laatste bestemming Miami. Een rondleiding bij The Turtle Hospital was onze eerste tussenstop van de dag. Om 8.45 uur moesten we daar al zijn dus weer vroeg opgestaan. Na een ritje van iets meer dan een uur kwamen we iets te vroeg aan. Daarom zijn we een klein stukje verder gereden voor een bakje koffie en thee om even wakker te worden.

Bij de hospital moesten we eerst een formulier invullen dat we begrepen wat de regels waren voordat we een rondleiding kregen. De rondleiding begon met een filmpje met algemene informatie en verhalen over de schildpadden voordat we de schildpadden in het echt mochten bewonderen. De schildpadden die er op dit moment zitten hebben tumoren, zijn geraakt door een boot of hebben allerlei plastic ingeslikt waardoor ze niet meer kunnen eten. De tumoren komen door vervuild water en ruim 75-85% schildpadden die over de hele wereld even hebben deze tumoren inwendig of uitwendig. Er zijn er vijf die daar permanent wonen, een aantal kunnen niet mee terug in het wild en worden soms overgeplaatst naar een aquarium en de rest proberen ze zo snel en goed mogelijk weer uit te zetten. De gids kon heel veel vertellen over de schildpadden en wat voor werk ze doen. We hebben alle schildpadden gezien die ze op dit moment opvangen en er zitten hele grote exemplaren bij en nog baby's van net een jaar oud. Erg interessant om dit allemaal te horen en hoe belangrijk het is dat plastic niet in het water terecht komt. Een plastic zak lijkt op een kwal en dat is het lievelingsmaal van de schildpadden. Tot slot mochten we de schildpadden in het grote bassin eten geven, dit waren allemaal grote schildpadden van verschillende soorten.

De volgende stop was in Key Largo waar we met een glass bottom boat de oceaan op zijn gevaren om naar een koraalrif te kijken. Het enige levende koraal van Amerika. We moesten 45 minuten varen om daar te komen en toen hebben we daar een halfuur rondgedobberd om allerlei dingen te kunnen zien. We zagen vissen voorbij zwemmen, koraal dat meebewoog met de stroming, twee haaien en schildpadden die onder de boot langs gingen. Prachtig om te zien! Vervolgens weer 45 minuten terug over het blauwe water met een heerlijk windje om uit te waaien.

Nadat we weer op vaste wal waren, zijn we in de auto gestapt om naar ons laatste hotel van deze vakantie te rijden in Miami Beach. We hebben onze spullen in de kamer gelegd en zijn meteen weer weggegaan om nog een stuk te zien van Miami Beach in het licht. Het waaide behoorlijk door de straten. Het eerste stuk zijn we langs het strand gelopen en hebben we wat gedronken. Op de terugweg zijn we door de straten terug gelopen en een aantal winkeltjes bezocht. Bij de subway hebben we ons avondeten gehaald en nog wat kleine boodschappen bij de supermarkt. In onze kamer hebben we nog even rustig gezeten voordat we op bed zijn gegaan.

1. Irma:
    10 februari 2018
    Genoten van jullie verslag en foto's van deze dag, ook weer een ervaring om nooit weer te vergeten!